Monday, August 5, 2013

Monday Morning Museum: Neo-Plasticism


Neo-Plasticism – Holland from 1920 to 1940

De Stijl (/də ˈstaɪl/; Dutch pronunciation: [də ˈstɛil]), Dutch for "The Style", also known as neoplasticism, was a Dutch artistic movement founded in 1917. In a narrower sense, the term De Stijl is used to refer to a body of work from 1917 to 1931 founded in the Netherlands. De Stijl is also the name of a journal that was published by the Dutch painter, designer, writer, and critic Theo van Doesburg (1883–1931), propagating the group's theories. – Wikipedia.org
In addition to Theo Van Doesburg (see art example below), other practitioners of Neo-Plasticism are Piet Mondrian, Vilmos Huszar, Jean Gorin, Charmion von Wiegand and Ilya Bolotowsky.

Peinture Pure, 1920 by Theo Van Doesburg (1883-1931)


Réalisée en 1920, quand Mondrian publie Le Néoplasticisme chez Léonce Rosenberg à Paris – et que Van Doesburg choisit le pseudonyme de I.K. Bonset pour éditer la revue dada Mécano (1920-1927) –, Peinture pure (cat. rais. no 652) est exemplaire de l’évolution du système plastique globalisant de Van Doesburg, appliqué à toutes les pratiques artistiques : peinture, architecture, arts décoratifs et typographie. . . . Le titre Décomposition sous lequel Peinture pure a été exposée dans les années 1920 (La Haye, « La Section d’Or », 11 juillet-1er août 1920) avant de prendre son nom actuel à l’exposition du Salon des Indépendants à Paris, en 1929, est significatif des deux formules d’« élémentarisation » et d’« intégration », élaborées par De Stijl. Le terme d’élémentarisation signifie décomposition de la forme en une série de composantes réduites à quelques éléments, et celui d’intégration désigne l’articulation de ces éléments entre eux en un tout indivisible et non hiérarchique. Avec Peinture pure, Van Doesburg considérait qu’il avait atteint son but d’« une composition entièrement plate dans laquelle le point central est en dehors de la peinture ». Proche d’une autre peinture modulaire de 1920, Composition XX (Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza), elle s’en distingue par la présence, dans le coin gauche de la toile, d’un grand carré d’un blanc vibrant, qui contredit ironiquement le caractère mécaniquement répétitif de la trame picturale. – Centre Georges Pompidou
Approximate translation:
Made in 1920, when Mondrian published Le Néoplasticisme (The Neoplasticism) at Léonce Rosenberg in Paris - and that Van Doesburg chose the pseudonym I.K. Bonset to edit the dada magazine Mécano (Mechanic) (1920-1927) - Peinture pure (Pure Painting) (cat. rais. No. 652) is an example of the evolution of the plastic holistic system of Van Doesburg, applied to all artistic practices: painting, architecture, decorative arts and typography. . . . The title Décomposition (Decomposition) under which Peinture pure (Pure Painting) was exhibited in the 1920s (The Hague, "The Golden Section", 11 July-1 August 1920) before taking its current name to the exhibition of the Salon des Indépendants (Show of the Independents) in Paris, in 1929, is significant of the two forms of "elementarisation" and of "integration", developed by De Stijl. The term elementarisation refers to decomposition in the form of a series of components reduced to a few elements, and the integration refers to the articulation of these elements together indivisible and non-hierarchical. With Peinture pure (Painting Pure), Van Doesburg believed he had achieved his goal of "a fully flat composition in which the focus is outside the painting". Close to another modular painting of 1920, Composition XX (Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza), it is distinguished by the presence, in the left corner of the canvas, of a large square of vibrant white, which ironically contradicts the mechanically repetitive nature of the pictorial frame.

Last Monday’s Art – Neoclassicism
Next Monday’s Art – Op Art

Top of post: “Neo-Plasticism” graphic created by Adrean Darce Brent
Below: “Monday Morning Museum” logo created by Adrean Darce Brent

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.